De Stichting Behoud de Eemvallei (SBDE) kreeg woensdagavond (8/2/12) in het Baarnse gemeentehuis de gelegenheid om tijdens de bespreking in de gemeenteraad van het nieuwe ‘Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan Baarn (GVVP) het college en de gemeenteraad toe te spreken. Het plan vermeldt een nieuwe fietsbrug van € 3.000.000. Maar de Stichting vindt de locatie voor de geplande Baarnse fietsbrug over de Eem, bij de Eemerwaard/Praamgracht ronduit slecht.
Niet alleen de uitstraling van het unieke landschap maar ook de broedgebieden zowel in de Eemerwaard als in de uiterwaarde aan de overzijde van de Eem zullen verdwijnen, terwijl de Eemerwaard zelfs tot het Nationaal Landschap Arkemheen-Eemland behoort. Weidevogels zoals kievit, grutto en tureluur zullen de dupe worden. Zie onderstaande volledige reactie (pdf).
SBDE kwam daarom met een alternatief om de fietsbrug op een andere plaats te bouwen nl. waar ook de Fietsboot voor een tussenstop in Baarn aanmeert, vlakbij het Eemviaduct. Er zijn 7 voordelen voor die andere plaats waarvan er 3 zijn:
- In dat alternatief-gebied komen in tegenstelling tot bij de Eemerwaard geen weidevogels voor omdat deze door het geluidsniveau van het autoverkeer van de Rijksweg A1 daar niet tot broeden kunnen komen.
- Betere bereikbaarheid van de locatie voor alle Baarnaars.
- Een kleinere uiterwaarde-doorsnijding (39m minder t.o.v. de 93m bij de Eemerwaard-optie) om de aansluiting op het Zuidereind te maken.
Saillant detail: Wethouder J. Baerends reageerde die avond ten slotte: “Het is nog niet bekend waar die fietsbrug komt te liggen” en “het kan nog wel 10 jaar duren”. Maar SBDE had allang op Internet als het project ‘Samenwerkingsprogramma VERDER’ gezien waar die fietsbrug is gepland, zie kaartje.
Recente reacties